Fulfillment, czyli pakowanie i masowa wysyłka listów jest usługą, która polega na obsłudze zamówień przez zewnętrznego operatora. Fulfillment byłby dość dużym wyzwaniem logistycznym dla wielu przedsiębiorstw dlatego wykonywanie go zleca się specjalizującym się w tym firmom. Co to oznacza w praktyce? Marketem albo właściciel sklepu internetowego nie musi sam pakować i wysyłać produktów ze swojego magazynu, bo całym procesem zajmuje się zewnętrzna firma świadcząca usługi fulfillment, która obsługuje takie zamówienie. Obsługa korespondencji masowej może dotyczyć całego zamówienia lub tylko jego części.
Fulfillment zapewnia klientom zaplecze magazynowe, druk materiałów, foliowanie produktów, obsługę zwrotów oraz przyjmowanie reklamacji. Specjaliści świadczący tę usługę są odpowiedzialni za konfekcjonowanie materiałów – od przygotowania harmonogramu prac, po budowanie relacji z partnerami zewnętrznymi.
Na czym polega fulfillment?
Jeśli marketem posiadający umowę fulfillment zamówi określony towar lub materiał reklamowy, to trafi on od razu do magazynu firmy logistycznej. Firma ta pakuje odpowiednie przesyłki i wysyła je do odbiorców. Jednak to nie wszystko. W zależności od warunków umowy fulfillment, firma logistyczna może też przejąć na siebie reklamacje i zwroty pocztowe.
Różnica pomiędzy fulfillment a dropshipping – korespondencja masowa
Te dwa pojęcia są bardzo często ze sobą mylone, a jest pomiędzy nimi znacząca różnica. Fulfillment to usługa obejmująca cały proces pakowania i wysyłania. W jej zakresie znajduje się: konfekcjonowanie opakowań, konfekcjonowanie druków, foliowanie opakowań, zarządzanie zapasami, wysyłka i obsługa zwrotów. Dropshipping natomiast dotyczy głównie samej wysyłki towaru przez producenta, a nie sprzedawcę, ze znacznie ograniczonym zakresem obsługi klienta.
Korzyści płynące z usługi fulfillment
Fulfillment, czyli szeroko pojętej konfekcjonowanie produktów i materiałów reklamowych, pomaga ograniczyć czas i koszty. Korzystając z tej usługi, właściciel sklepu internetowego lub marketer nie musi dysponować powierzchnią magazynową i kosztami jego obsługi. Wszystkie prace, jak konfekcjonowanie wyrobów, obsługa listów i paczek oraz to, gdzie w danym momencie znajdują się przesyłki marketingowe jest w zakresie obowiązków firmy świadczącej fulfillment.
Fulfillment – konfekcjonowanie zamówień z własnym logo
Nie każda firma posiada swoje własne, spersonalizowane opakowania z logo, jednak jeśli tak jest, dzięki usłudze fulfillment, zamówienia mogą zostać zapakowane tak, jak zażyczy sobie tego zamawiający.
Usługa pakowania, foliowania i masowej wysyłki paczek
Zalety usługi fulfilment
Do niepodważalnych zalet fulfillmentu należy przede wszystkim możliwość zlecania obsługi paczek na każdym etapie realizacji zewnętrznej firmie. Oprócz tego sklepy internetowe albo marketerzy podpisując umowę fulfillment mogą liczyć na sporo niższe koszty wysyłki mniejszej liczby przesyłek i paczek. I mogą się koncentrować na swoich obowiązkach, sprzedaży, promocji marki, a nie na logistyce. To takie proste.
Obsługa korespondencji masowej w firmie to duże wyzwanie. Proces ten wymaga bowiem odpowiednich nakładów: wielu godzin pracy, dodatkowych kosztów, zatrudnienia dodatkowego zespołu i konieczności wdrożenia RODO. Dlatego zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zlecenie tych zadań zewnętrznej firmie logistycznej.
Nasza agencja DCN Direct od ponad 20 lat działa w obszarze direct marketing. Zapewniamy firmom legalne przetwarzanie i ochronę danych osobowych podczas masowych wysyłek listów, konkursów, loterii, promocji.