Za co kochamy konkursy? Czy chodzi o przyjemność rywalizacji, czy może o dreszczyk emocji przed ogłoszeniem wyników? Prawda kryje się pewnie gdzieś pośrodku. Dziś natomiast sprawdzamy korzyści, jakie akcje promocyjne dają organizatorom i precyzujemy cechy udanego konkursu.
Czy warto postawić na konkursy promocyjne?
Polacy kierowani wcześniej wspomnianymi motywami chętnie biorą udział w konkursach. W ten sposób nie tylko walczą o konkretne nagrody. Udział w akcji i zbieranie pozytywnych doświadczeń zakupowych sprawiają także, że klienci przywiązują się do konkretnej marki. Organizacja konkursów jest bowiem dla firm efektywną metodą budowania relacji z odbiorcą, wzmocnienia rozpoznawalności oraz powiększenia bazy swoich klientów.
Organizacja loterii promocyjnej i konkursów – jak to zrobić właściwie?
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że ten format promocji biznesu przyniesie optymalne rezultaty, tylko jeśli akcja będzie zorganizowana sprawnie i skutecznie. Co to oznacza w praktyce?
Konkursy promocyjne powinny być atrakcyjne dla klienta i skłaniać do zaangażowania się w zabawę. Motywującym bodźcem jest także nagroda. Im jej większa wartość, tym chętniej klienci biorą udział w takich akcjach. Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że organizowanie loterii i konkursów wymaga wielu działań, których nie widać „gołym okiem”.
Dobre przygotowanie to podstawa – czym zajmują się specjaliści od marketingu?
Jednym z pierwszych kroków jest dobranie odpowiedniej mechaniki. Warto, by pasowała ona do naszej marki i odbiorców. Już na tym etapie należy więc przeanalizować grupę docelową i jej preferencje konsumenckie. Te informacje są przydatne także podczas doboru nagród. W procesie trzeba uwzględnić także liczne kwestie prawne. Konieczne jest stworzenie m.in. regulaminu konkursu lub loterii. Nawiązanie współpracy ze specjalistami pozwala zadbać o każdą z tych kwestii.
Specjaliści, zajmujący się organizacją takich przedsięwzięć oferują również opiekę prawną i księgową. Oprócz wcześniej wspomnianej dokumentacji konkursowej w postaci regulaminu, trzeba też:
- zadbać o rozpatrywanie ewentualnych reklamacji;
- zatroszczyć się o obsługę podatków potrącanych od nagród.
Czym jeszcze musi wyróżniać się udany konkurs lub loteria?
W żadnym wypadku nie należy zapominać o kwestiach bezpieczeństwa zbieranych przy okazji danych osobowych. Organizowanie loterii promocyjnej i organizowanie konkursów to działania, które mają na celu pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki. Jeśli nie zadbamy o ochronę danych osobowych, efekt będzie przeciwny do oczekiwanego. Profesjonalne, sprawdzone agencje marketingowe priorytetowo traktują ochronę danych osobowych, kontrolując, by każdy etap przedsięwzięcia przebiegał zgodnie z planem i obowiązującymi zasadami.
Konkursy promocyjne – diabeł tkwi w szczegółach
Planowanie kosztów akcji, obsługa infolinii dla konsumentów, zadbanie o takie kwestie formalne jak chociażby zgromadzenie dokumentacji , wymaganej przez Ministerstwo Finansów – to tylko część obowiązków, które trzeba zrealizować, by konkurs był udany. Na jego powodzenie składa się szereg drobniejszych zadań, takich jak magazynowanie i pakowanie nagród czy wprowadzanie danych do bazy. Bez profesjonalistów, którzy zajmą się każdym z tych szczegółów, nie ma więc mowy o udanym konkursie.