ABC OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
W MARKETINGU ZGODNIE Z RODO
Obecnie marketing bezpośredni to bardzo dynamiczna branża i z reguły firmy często testują i zmieniają agencje. Nowe media, aplikacje mobilne, social media, interaktywne www – to wszystko dominuje komunikację marketingową z klientami, a specjaliści od nowych technologii są dziś rozchwytywani.
I dobrze, że rynek się rozwija, ale jest jedno ALE. Specjaliści od nowych technologii z reguły nie znają się na bazach danych, a te są pochodną wielu akcji marketingowych.
Jeśli zlecasz tworzenie bazy danych albo wiesz, że w następstwie działań agencji interaktywnych adresy email i dane konsumentów zapisują się do bazy, to pamiętaj, że jako zleceniodawca odpowiadasz za ochronę danych osobowych takiej bazy.
Istnieją ściśle określone reguły zbierania danych osobowych i ochrony danych osobowych. Trzeba zadbać o właściwą procedurę zbierania danych i dostosować się do wymagań RODO (RODO dane osobowe).
10 PODSTAWOWYCH KROKÓW DO RODO
- Sprawdź, czy Twoja firma w ogóle zbiera dane osobowe do marketingowej bazy danych i do jakich ewentualnie działań je wykorzystuje (wysyłki newslettera, zaproszenia na eventy, mailingi itp).
- Przeanalizuj, jakie dane osobowe zawiera baza oraz czy zebrane zgody spełniają wymogi RODO np. zebrane dane do celów marketingowych nie mogą być wykorzystywane w innych celach (ograniczenie celu zbierania), zbiera się tylko niezbędne dane (minimalizacja danych), treść zgody musi być zrozumiała dla wszystkich (prawidłowość i przejrzystość danych i informacji). Formalnie uporządkowana baza jest solidną podstawą do dalszego korzystania z danych w komunikacji marketingowej.
- Określ zakres zbieranych danych, czyli to co chcesz wiedzieć o konsumencie (imię, nazwisko, adres, nr telefonu, wiek itp.). Upewnij się, że to, co chcesz wiedzieć o kliencie jest adekwatne do celu przetwarzania. Aby wysłać newsletter wystarczy pozyskać adres e-mail, nie ma potrzeby zbierania dodatkowych danych jak adres zamieszkania, PESEL itp.
- Przygotuj treści zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz wymaganego obowiązku informacyjnego, który Twoja firma, jako właściciel danych, powinna spełnić wobec osób z bazy. Odpowiednia zgoda i obowiązek informacyjny powinny znaleźć się w miejscu, gdzie zbierasz dane osobowe (strona www, kupon papierowy, nagranie w czasie telemarketingu).
- Pamiętaj o potrzebie zastosowania lub dostosowania wewnętrznej polityki ochrony danych w Twojej firmie do RODO.Dowiedz się w dziale IT i prawnym, jakie wymogi powinna spełnić Twoja firma, aby przetwarzać dane osobowe w celach marketingowych zgodnie z RODO (np. rejestr czynności przetwarzania, upoważnienia dla pracowników, zabezpieczony serwer, szyfrowanie przekazywanych danych, zabezpieczone pomieszczenia do przechowywania kuponów, procedura zgłaszania naruszeń itp.)
- Jeśli współpracujesz z różnymi agencjami i podwykonawcami, poproś dział prawny o przygotowanie nowych umów powierzenia zgodnie z wytycznymi RODOi dopilnuj, aby zostały podpisane. Pamiętaj, że firmy zewnętrzne, z którymi współpracujesz, powinny zagwarantować odpowiedni poziom ochrony danych osobowych. To Twoja firma formalnie odpowiada za działania podwykonawców.
- Sprawdź, czy Twoja firma stworzyła procedury dotyczące przekazywania danych osobowych (bazy elektroniczne, kupony i formularze papierowe, dane z WWW) między współpracującymi podwykonawcami i agencjami a Twoją firmą lub firmą zewnętrzną zajmującą się przetwarzaniem danych osobowych (procesor RODO). Upewnij się, że zapewnione jest bezpieczeństwo ochrony danych osobowych.
- Przeanalizuj, czy dane osobowe wykorzystywane do działań marketingowych podlegają automatycznemu profilowaniu. Jeśli tak, rzetelnie poinformuj o tym osoby z bazy.
- Wypracuj z działem prawnym lub firmą zewnętrzną zarządzającą dla Ciebie bazą danych (procesor RODO) procedury odpowiadania na żądania osób z bazy w tym np. cofnięcia zgody i zapewnij możliwość ich realizacji.
- Zwróć uwagę, czy dane z bazy marketingowej są przekazywane przez Twoją firmę lub podwykonawcę poza EOG (Europejski Obszar Gospodarczy). Jeśli tak się dzieje, należy spełnić dodatkowe formalności np. poinformować o tym osobę z bazy i zawrzeć odpowiednie umowy powierzenia z podwykonawcami spoza EOG.
DOBRY WYBÓR BIZNESOWY – OUTSOURCING BAZ DANYCH
RODO jest nowym prawem obowiązującym od 25.05.2018 roku. Wymaga ono od firm sporo wysiłku w dostosowaniu się do jego wymagań. Być może warto nawiązać współpracę w zakresie outsourcingu przetwarzania danych osobowych z wyspecjalizowaną firmą zewnętrzną, która gwarantuje ochronę danych osobowych zgodnie z RODO. Powierzenie przetwarzania danych osobowych wyspecjalizowanej agencji może okazać się bardzo dobrą decyzją biznesową.
Ewa Andraszek, Beata Horodniczy